دستگاه های پاشش فوم پلی یورتان / پلی یوریا و مواد دو جزئی

فوم پلی یورتان در صنعت ساختمان

پلی یورتان :

پلی اورتان یا پلی یورتان (Polyurethane) سال ۱۹۳۷ در آلمان کشف گردید که به دسته ای از پلیمر ها گفته میشود که پیوند یورتانی دارند. این مواد از طریق یک واکنش افزایشی  در دمای محیط بین یک گروه ایزوسیونات که واکنش پذیری بسیار بالایی داشته و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال ساخته میشوند و ساختار پایداری را به وجود می آورند. 

تاریخچه فوم پلی اورتان :

اسپری فوم پلی اورتان در سال ۱۹۴۰ توسط ارتش آمریکا در قطعات هواپیما بکار گرفته شد و از شروع دهه ۷۰ میلادی به این سو به صورت گسترده در صنایع دیگر جهت عایق کاری استفاده گردید. این عایق از دو بخش اصلی ایزوسیونات (isocyanate) و پلی ال (polyol) که به صورت مایع هستند تشکیل شده که پس از اختلاط با اندازه فرموله شده  توسط سازنده ترکیبات با یکدیگر وانکش داده و با افزایش حجم بسیار زیاد به صورت فوم حجم آن افزایش می یابد. سپس فوم تشکیل شده خشک و جامد میگردد که با توجه به فرمولاسیون مواد آن میتواند ماهیت نرم ، نیمه سخت و یا سخت داشته باشد. سرعت بالا در خشک شدن سریع این ترکیب سبب ایجاد یک عایق دائمی مقاوم نسبت به ترک و تغییر شکل میشود که در صورت خروج فوم از محدوده مورد نظر میتوان آن را به راحتی برش داد و به اندازه ی مورد نظر در آورد. 

دسته بندی فوم های پلی یورتان:

۱- فوم نرم :

فوم های پلی یورتان سخت به صورت سلول باز هستند که هوا به راحتی در آنها گردش میکند. از نظر خواص فیزیکی استحکام کششی و ازدیاد طول بیشتری از خود نشان میدهند فوم های نرم صوت و رطوبت به خوبی به خود جذب کرده و ضریب انتقال حرارت پایینی دارند اما در مقابل اشعه ماورا بنفش و اسید و باز ها بسیار آسیب پذیر هستند .

۲- فوم نیمه سخت :

با تغییراتی که در فرمولاسیون این دسته از فوم ها صورت گرفته نرمی و بسیاری از خواص آنها تغییر پیدا کرده است . این دسته از فوم ها جاذب آب هستند اما رطوبت هوا را جذب نمیکنند . 

۳- فوم سخت :

فرمولاسیون این دسته از فوم ها نیز متفاوت است . این دسته از فوم های پلی یورتان پایین ترین ضریب هدایت حرارتی را دارا میباشند. به همین سبب در عایق کاری به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند . فوم پاششی در صنعت ساختمان و سایر صنایع از نوع فوم سخت میباشد .

 

چرا باید از فوم پلی یورتان در صنعت ساختمان استفاده کرد :

امروزه این موضوع مشخص و اثبات شده است که حدود نیمی از اتلاف انرژی در ساختمان های مسکونی از طریق دیوار های خارجی و بدنه ساختمان رخ میدهد. وجود هر گونه روزنه و شیار در ساختمان موجب تغییر فشار هوا و دما در ساختمان شده و میتواند عبور و نفوذ هوا و رطوبت را در ساختمان ایجاد کند که علاوه بر کاهش بسیار زیاد نرخ بهره وری سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان شده و مصرف انرژی را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. همچنین رطوبت همراه هوا میتواند باعث ایجاد آسیب به بخش های مختلفی از ساختمان شود همچنین به طور ویژه در مناطق با رطوبت بالای هوا فضاهای خالی در جداره ساختمان محیطی برای رشد انواع کپک و قارچ های میکروسکوپی فراهم میکند که رشد و تولید مثل آنها سبب بروز بیماری های ریوی شده و خطرات زیادی برای سلامتی دارند. 

پاشش فوم پلی یورتان در هنگام ساخت بنا یا بازسازی آن سبب میشود یک لایه محافظ یکپارچه و بدون درز و حفره برای بنا ایجاد شده که ساختمان را در مقابل نفوذ هوای سرد یا گرم محیط بیرون ، نفوذ آب یا رطوبت هوا و انتشار صوت از بیرون به داخل و بالعکس نفوذ ناپذیر نماید. همچنین به دلیل کاهش چشمگیر نرخ تبادل حرارت میتوان از وسایل گرمایشی/سرمایشی کوچکتر و با توان و مصرف انرژی پایین تر در ساختمان استفاده کرد که این امر سبب پوشش دهی بخشی از هزینه های پاشش عایق فوم پلی اورتان در ساختمان میگردد. در عین حال در بلند مدت به دلیل کاهش هزینه های مصرف انرژی پاشش فوم پلی اورتان هزینه اولیه انجام شده را پوشش داده و موجب صرفه اقتصادی آن میشود . 

منابع : http://apspolymer.com  //  http://enginik.com

اسپری فوم پلی یورتان
پاشش فوم پلی یورتان
دستگاه فوم پلی یورتان دو جزئی
نوشتهٔ پیشین
دستگاه پاشش فوم پلی یورتان مدل VT-E2
نوشتهٔ بعدی
e0560343497a98e3f1ad853e96d230bd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

*

code